مهمترین وعده غذایی انسان

مهم‌ترین وعده غدایی که در کودکان تحرک، تمرکز ذهنی، خلاقیت و یادگیری را بالا می‌برد و در بزرگسالان قند خون را تثبیت، اشتها و انرژی بدن را در طول روز کنترل می‌کند، صبحانه است.

صبحانه اوّلین وعده غذایی است که هنگام صبح خورده می‌شود. صبحانه معمولاً شامل یک یا چند نوع نوشیدنی مانند؛ چای، قهوه، آب پرتقال و… لبنیات مانند؛ پنیر، خامه و… غلات مانند؛ نان، شیرینی، برنج و… است. صبحانه ممکن است با دانه‌های روغنی چون زیتون یا میوه‌ها نیز همراه باشد. این موارد ممکن است بسته به آب و هوا و شرایط جغرافیایی کشور‌ها، تغییر و متفاوت باشند.

بسیاری از متخصصین تغذیه، صبحانه را وعدهٔ بسیار مهم می‌دانند که در آغاز روز، انرژی و مواد مغذی مورد نیاز بدن را فراهم می‌سازد.

خوردن انواع صبحانه در هتل مانع از نقصان قند خون فرد می‌شود. قندی که به تامین انرژی و افزایش تمرکز کمک می‌نماید. یک صبحانه خوب و مناسب  باعث می‌شود فرد در طول روز بسیار هوشیارتر و خلاق‌تر باشد.

مطالعات نشان می‌دهند؛ بزرگسالان و کودکانی که صبحانه می‌خورند در محل کار و مدرسه کارایی بهتری دارند. این افراد معمولاً بیشتر در رژیم غذایی خود ویتامین مینرال، و سایر مواد مغذی ضروری بدن را دریافت می‌کنند.

زمانی که فرد این وعده‌های غذایی مهم را به عمد  یا به اجبار حذف می‌کند، میزان متابولیسم یا سوخت و ساز بدن او برای حفظ انرژی پایین می‌آید. چنانچه این روند ادامه پیدا کند، درصد بیشتری از سوخت و ساز بدن، کاهش یافته و در طولانی مدت، بدن می‌آموزد که با انرژی کمتری زنده بماند. نتیجه این فرآیند ذخیره بیشتر چربی‌ در بدن می‌شود.

مطالعات نشان داده است که مصرف منظم صبحانه  چربی خون افراد را پایین نگه می‌دارد و افرادی که صبحانه نمی‌خورند در طول روز به خوردن غذاهای پر چرب که از نظر رژیم غذایی کم ارزش هستند، روی می‌آورند.

همین مسئله باعث بیمار شدن آنها می‌شود. البته منظور از خوردن صبحانه، یک صبحانه سالم است نه بیسکویت، شکلات، تنقلات، آب میوه‌های غیر طبیعی و… همه افرادی که صبحانه نمی‌خورند تجربه علایم گرسنگی مانند خستگی، خواب آلودگی و بیقراری را داشته‌اند. همین امر باعث کاهش بیشتر کارایی در کنار مسایل و مشکلات شخصی افراد می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *